Nyár a művészetben – művészet a nyárban

A búcsúzó nyár egyik augusztusi estéjén hallgathattuk meg Péterffy Gabi testvérünk előadását. Előadás? Inkább alkotásnak nevezném, amely a művészet erejével bizonyította a teremtő ember intellektuális lehetőségeit: a művészi produkció erejét és a „befogadó” hallgatóság alkalmasságát. Gabi szinte tálcán kínálja a képi megfogalmazás (film, képzőművészet), a zene, az irodalom, a gondolat, a szó erejét a létezés kérdéseinek boncolgatásával.

Előadásának indító képével teremtette meg a nyári hangulatot. A „Nap fivér, a Hold nővér” című film részletei megfogták a hallgatóságot, ezután szinte észrevétlenül lendültünk át Czakó Ferenc homok-animációjának fantasztikus látványához, melyet stílszerűen Vivaldi Nyár című műve kísért. Radnóti, Fekete István, Nemes Nagy Ágnes műveit – minden mű a nyárról beszélt, itt-ott árnyék is lengedezett – Gabi maga olvasta fel érzőn, meggyőzően. A sodrásban című film egy-egy részletében a tomboló nyarat élvező életigenlő vadóc fiatalok, váratlanul szembesülnek a lét nagy kérdéseivel: élet, halál, barátság, felelősség. Szinte ide kívánkozott Huszti Péter nyári vallomása arról, hogy Jágó szerepére készülve hogyan és miért foglalkoztatják fontos morális problémák.

Gabi maga is átlényegül, Mendelssohnt zongorázik vagy Szabó Magda Tihanyról írt gyerekkori szépségélményét olvassa fel. Ezt a képzelő erőt fokozta Debussy Csónakon c. különlegesen finom négykezesének játéka. (Gabi és Lucz Ili zongoráztak meggyőzően.)

Gabi előadásának talán legmeggyőzőbb része volt személyes élményeinek interpretálása: Avignonról beszél egykori útinaplója jegyzeteit idézve s a csodák földjének nevezve a várost. Kisfilmet vetített róla és a pápák történelmi időket idéző palotájáról miközben – ismét stílusosan Bach Air c. műve szól. Végül velünk utazik a dél-franciaországi Saint Honorat-ra, a mesebeli szigetre, amelynek egyetlen épített darabja egy ősi apátság. Az épület a nyári csendben békéjével, az ember és a Teremtő erejének látványával történelmet lehel.

Utószó: Gabi nem akar, nem is tud szabadulni a személyes érintettségtől, amit a teremtő művészet jelent számára. Ő maga is teremt, amikor keresi a műalkotások személyességét, összefüggéseit, hatékonyságát.

Köszönjük, Gabi, ezt a sugárzást.

Vajtai Éva